Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doom – 95 %

21. 05. 2016 10:30:01
Tak čím tak začít recenzi? Má to vůbec cenu si koupit Dooma? Ve verzi 2016? To je otázka. Doomovi je teď 23 let.

V době, když vznikala Česká republika, v době kdy, si většina lidí mohla o počítači jenom zdát, v době, kdy počítač byl za cenu auta, byl Doom první opravdovou 3D střílečkou pro hráče z vlastního pohledu.

Byl taky velmi přelomový a zábavný, a tak měl velmi velký úspěch a někteří hráči si nenechají na hru sáhnout. Vzniká samozřejmě mnoho modifikací, které původní hru vylepšují, mění a upravují. Objevují se modifikace, které mění hru ještě brutálněji, našel jsem i úpravu, která změní grafiku podobnou „malování“, vytvářejí se nové mapy, noví mutanti a hlavně se fanoušci předhánějí, kdo daný level proběhne co nejrychleji.

Rok po první hře se Doom vrátil v díle druhém. Stále počítače neměli tolik výkonu, aby se styl změnil. V roce 1994 tak vyšel s novými mapami a mutantními příšerami. Třetí díl jsme hráli až v 21. století, kdy se autoři překonali. Na starých Pentiích 4 dokázali upéct obvody. V té době to byla jedna z nejlepších her po stránce grafiky. Grafika byla přelomová, ty hrátky se světlem, vyobrazení nepřátel a další věci na hře předstihly dobu.

Doom se postupně dostal na konzole, na mobilní telefony a třeba i na hodinky. Jak je svět moderní, tak tak stará hra jde hrát i na všemožných dalších gadgetech, protože i ty malé procesory, které máte třeba i ledničce, jsou výkonnější než PC před čtvrt stoletím.
V roce 2013 vyšla reedice všech Doom her ve verzi BFG, která přinesla první dva Doomy, ve staré čtverečkované grafice a vylepšenou 3. hru, vč. DLC.

Před týdnem měla premiéru na PC (i nových konzolích) nejnovější verze. Doom 2016! A jmenuje se Doom. Autoři prostě chtějí začít znova. V minulých letech si Bethesda ověřila, že se může vrátit ke starým hrám. Wolfenstein: The New Order a 2. Díl The Old Blood byl pokusný králík, který se vydařil a návrat k zavedené značce je tím správným směrem.

Doom v nové verzi je také správný návrat. Tvůrci už mají ověřeno, co jim funguje a teď je jenom o to, aby se původní hrou dokázali inspirovat, zanechali to vynikající a vylepšovali to dobré. Nástroje na to mají.

Doom je hlavně o tom, že si hráč sebou táhne desítku různě silných zbraní, od jednoduché brokovnice, přes raketomet s rotačním kulometem, po ultimátní zbraně, které zabijí všechen život kolem něj. Je to také o zabíjeních mutantů, nemrtvých a příšerách z pekla. Ty to dvě nejdůležitější věci zůstaly zachovány.

Ve třetím díle jste na povrch Marsu přiletěli, zažili přílet pekelných bytostí a prvních deset minut byla hra v celku pohodová, a tak se mohl hráč kochat základnou, podívat se na sebe na záchodě v zrcadle a zahrát nějaké minihry, než se mu do cesty postavili nepřátelé.

V letošním reboot díle je vrhnut přímo mezi mutanty a musí se ihned činit, aby jednoduše přežil. Příšer, jak mutantů, tak vyslanců z pekla, na něj čeká mnoho. Vrací se převážná většina nepřátel z předchozích dílů a výzvou jsou bossové, které nezabijete ihned na poprvé, ani na podruhé, musíte do nich vyprázdnit celý arzenál svých zbraní.

Souboje jsou pro Vás připraveny v bitevních arénách, kde na Vás čekají příšery, které jsou lačné po zabití a vymazání z dějin. Občas i v těchto arénách najdete pomoc v různých chvilkových vylepšeních, například zabíjení příšer jedním úderem ruky, znásobení účinnosti zbraní a další. Mezi soubojovými arénami hledáte cestu kam vlastně dál. Najít klíč, někde schovaný mezi mrtvolami, ruku, či oko od vstupního sensoru a i nalezení vypínače, který je vlastně úplně nahoře v horách mezi mraky.

Při volné chvíli oddechu hledáte skryté prostory, kde najdete nové zbraně, vylepšení štítů a dobití zdraví přes maximální limit. Objevíte i vtípky, když sbíráte malou hračku a retro kostičkované levely, které si můžete při volných chvílích, kdy se nudíte a nechce se Vám hlavní příběh hrát, pustit a čekají pro vás další nepřátelé ve staré 3D grafice s původním plošinovými objekty.

Tím, že se postupně objevují stále nebezpečnější nepřátelé, tak si můžete svoji postavuju vylepšovat. Vylepšujete kousek po kousku své maximální zdraví, své maximální brnění a účinnost zbraní. Tyto věci se vylepšují energií, která nachází v kufrech během cesty. Vylepšujete i zbraně. Body pro vylepšení dostáváte během cesty za zabité nepřátele a za splnění úkolů.

V menu během hry na Vás samozřejmě čeká i trocha informací, co vás vlastně ve hře čeká, k jednotlivým nepřátelům, zbraním i k mapě dostanete dostatečné informace, co máte čekat a jaké má vlastnosti. V menu najdete i přehlednou 3D mapu, kterou si můžete otáčet a najít si cestu k cíli mapy. Postupně ji objevujete, a pokud zakopnete na cestě o správné tlačítko, tak si můžete celou mapu stáhnout.

Nesmím zapomenout na to, že nemusíte zabíjet jenom zbraněmi na dálku. Je pro vás připraveno dobití nepřátele na blízko. U slabých cílů si nemusíte čerpat náboje a ty zabijete holýma rukama na poprvé. U silnějších protivníků je můžete dodělat, až když jsou těsně před umřením. Tím, že je lékárniček cestou strašně málo, tak dobití nepřátel rukou vám přilepší na zdraví a kousek trocha nábojů. Nejsnazší cestou, jak oživit své tělo na blízko smrti a minimem zásob, je řetězová pila, kterou když použijete a rozčtvrtíte nejbližšího mutanta, tak vám dobije vše na maximum. Je ale trocha žíznivá a náplň do své pily ihned tak nedostanete. Kanystrů benzínu zas cestou moc není a vyčerpává se strašně rychle. Tak své uplatnění má jenom občas, kdy je prostě nutné dobít své zásoby.

Jak asi pochopíte, tak princip hry není o tom, kempovat a čekat, až k vám nějaká příšera dojde na dostřel, pokud chcete přežít, tak musíte být akční, zabíjet mutanty a démony po desítkách, občas někoho ručně dodělat, abyste přežili. Nesmíte se dostat do rohů, kde by vás smrt rychle dostihla, nejlepší cestou jak přežít je využít veškerého volného prostoru a uhýbat před smrtí a do protivníka střílet hlava nehlava. Jakmile bude blízko smrti, tak jej ručně zmlátit na kousky.

Tak bychom měli singleplayer, kterého mám odehráno více než 8 hodin, baví mně a pokud jsem chytrý, tak i v klidu přežívám, a to jsou na mně připraveni čím dál těžší protivníci. Multiplayer, který hra obsahuje také, zas tolik nehraji. Se svými zkušenostmi hraní proti živým protivníkům, zas tolik šancí na zábavu nemám. Jsem vždy na chvostu tabulky, jakmile se multiplayerové aréně objevím, tak se ihned válím mrtvý na zemi.

Svoji postavu v multiplayeru postupně vylepšujete, sháníte nové prvky brnění, nové barvy a nové vylepšení, která vám vylepšují vlastnosti a umožňují lépe sbírat přidělované body.
Třetí část ve hře je integrovaný editor levelů, o tom radši moc psát nebudu, je velmi jednoduchý, ale zatím jsem nevytvořil žádnou přijatelnou mapu, za kterou bych se nestyděl.

Doom se povedl, vše co fanoušci očekávali, se splnilo. Dokonce mně i hra překvapila svojí zábavnou singleplayerovou kampaní. Demo (jenom multiplayer) bylo zklamání, ale zřejmě tvůrci chtěli vyzkoušet hru, jak bude šlapat v různých počítačových konfiguracích, aby hraní v plné hře bylo co nejvíce optimalizované. Hra se povedla a i za cenu překračující 1 000 Kč doporučuji, aby si ji hráči koupili. Dostanou pekelně dobrou hru, která má za svoji cenu dostatečný obsah. Zábavný singleplayer, optimalizovaný multiplayer a editor úrovní, který když se naučíte ovládat, vytvoří unikátní mapy, které nesdílíte po celém internetovém světě.

Autor: Jiří Borový | sobota 21.5.2016 10:30 | karma článku: 11.27 | přečteno: 316x

Další články blogera

Jiří Borový

S07E03: The Queen’s Justice - 45 %

Tak ještě čtyři díly, než bude konec letošní sezony. A začínám opravdu nadávat. Asi se prostě tvůrcům nedaří naladit moji pozornost na správnou vlnu. Čekal jsem, že se další díl to trochu změní, ale opravdu ne.

5.8.2017 v 8:27 | Karma článku: 6.04 | Přečteno: 232 | Diskuse

Jiří Borový

S07E02: Stormborn - 40 %

Tak jsem včera čekal na osmou hodinu, abych se podíval jako ostatní normální lidé, kteří neponocují, na další díl seriálu Hra o trůny.

25.7.2017 v 9:21 | Karma článku: 6.81 | Přečteno: 342 | Diskuse

Jiří Borový

Hra o trůny - Dragonstone (S07E01)

Začala nová sezóna, tentokrát bez knižní předlohy. Díky tomu se mohli scénáristé a režiséři řídit jen vlastní fantazií a přinést mnoho nových motivů a nové herce do seriálu.

18.7.2017 v 13:47 | Karma článku: 8.43 | Přečteno: 655 | Diskuse

Jiří Borový

Wolfenstein: The New Order

Už jsem dlouho na blog neumístil nějaká videa z hraní her. Nová hra, co jsem dohrál, je Wolfenstein: The New Order.

9.7.2017 v 8:00 | Karma článku: 5.73 | Přečteno: 253 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Dalibor Zachoval

Novinářští šmokové aneb Vzpoura strojů v EU

Z úrovně současné západoevropské žurnalistiky by měl Orwell radost. Jako prozřetelný spisovatel, nikoliv jako objektivní novinář.

18.8.2017 v 9:51 | Karma článku: 36.36 | Přečteno: 934 | Diskuse

Pavel Nitka

Ohodnoť si film a nezapomeň, nadávat můžeš, jak je jen libo...

Vždyť máme tu svobodu slova a tak se na nějaké to přirovnání s jakýmkoliv produktem trávení nekouká. A urážky jsou přece v demokracii normální. Proto jsme se přece zbavili té totality, nebo ne?

10.8.2017 v 15:26 | Karma článku: 17.59 | Přečteno: 597 | Diskuse

Jan Bartoň

Jak se dělá propaganda

Server msn.com dokazuje, že americký prezident Donald Trump a korejský diktátor Kim jsou „z jednoho těsta“. Takto se dělá propaganda.

8.8.2017 v 9:53 | Karma článku: 25.46 | Přečteno: 722 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Kolegyně v ohrožení aneb Skutečný obraz Erdoganova režimu

Neda Aminová je íránská blogerka, novinářka, spisovatelka a obhájkyně práv žen. Poslední jmenovaná aktivita má ovšem v zemi ajatolláhů docela jiný význam než kdekoli na Západě.

7.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 23.34 | Přečteno: 674 | Diskuse

Michaela Piontková

Jak můžeš žít bez Instagramu? (A jiných sociálních sítí)

Úplně normálně? V reálném světě? Bez potřeby všechno si nastavovat, abych si to následně vyfotila a někam to pak přidala?

6.8.2017 v 12:15 | Karma článku: 27.58 | Přečteno: 976 | Diskuse
Počet článků 215 Celková karma 6.75 Průměrná čtenost 486

Filmový a herní maniak. Rád píšu recenze články a občas i komentáře. Vše co mně napadne. Mám i obsáhlý archív článků a tak určitě tady uvidíte i více než 10 let staré články.

Mimo jiné i šéfredaktor: http://www.kritiky.cz

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.